Jouw boek leest beter met dit lettertype. 8 handige tips
Ben je van plan om een boek te gaan schrijven of ben je al gestart? Dan heb je waarschijnlijk ook al nagedacht over het lettertype. Of toch niet? Een boek valt of staat uiteraard met de inhoud. De boodschap, het verhaal, dat is waar het om gaat. Maar wist je dat een geschikt lettertype bepalend is voor hoe prettig een boek leest? Het lettertype dat je gebruikt moet de lezer ondersteunen. Als je nog niet hebt nagedacht over een geschikt lettertype of je weet niet welk lettertype je zult kiezen? Wij geven jou 8 handige tips om je direct op weg te helpen.
1. Neem het kiezen van een lettertype serieus
Lettertypes kiezen lijkt misschien helemaal niet zo belangrijk. Toch is dat wel zo. Een lettertype is belangrijk om je verhaal te ondersteunen. Er zijn een aantal punten waar je op kunt letten, bij het kiezen van een lettertype. Zodra je je lettertype gekozen hebt, vraag dan altijd om een aantal pagina’s op proef te lezen. De vormgever kan dit voor je verzorgen. Is je boek al ver klaar, dan kan een lettertype altijd nog gewijzigd worden. Maar weet dan wel dat het meer tijd en dus ook meer geld gaat kosten.
2. Een lettertype ondersteunt het verhaal
Een boek is opgedeeld in verschillende soorten tekst. Je hebt te maken met hoofdstuktitels en koppen, met platte tekst en broodtekst. Voor ieder soort tekst, gelden andere eisen. Hoofdstuktitels en de koppen worden vaak vormgegeven als kunstwerkjes. Ze zijn uiteraard ook veel korter dan de platte tekst en de broodtekst. Het is de bedoeling dat het gekozen lettertype altijd de leesbaarheid verhoogt.
3. Schreefloze letters en schreefletters
De koppen boven de tekst komen het best tot hun recht met een schreefloze letter. Ken je de begrippen schreefloze letters en schreefletters niet? Geen nood, we zullen het uitleggen. Een schreefloze letter is een letter zonder schreven. Een schreef is een dwarsstreepje op het uiteinde van de horizontale en verticale balken van een letter. In de lijst met lettertypes kom je het lettertype Sans Serif tegen. Dit betekent letterlijk vertaald: zonder schreef.
Verder zijn schreefloze letters vrijwel overal even dik, dit in tegenstelling tot schreefletters. Die veranderen juist van dikte bij het oplopen en dalen van de letter. Een schreefloze letter is vooral geschikt voor korte teksten, zoals fragmenten, koppen, titels en citaten. Langere teksten, zoals de broodtekst, worden geschreven in schreefletters. Dit heeft te maken met de leesbaarheid van de tekst. Een voorbeeld van een schreefletter is Serif. Een schreefletter heeft dus onderaan de letter een streepje waar de letter als het ware op rust.
4. De ideale grootte van een letter
De grootte van een letter in een boek wordt niet bepaald door de lettergrootte die je kiest in bijvoorbeeld Microsoft Word. Hier kies je Calibri met tekengrootte 11. Maar dat is een hele andere grootte dan Times New Roman met tekengrootte 11. Het lettertype in een boek wordt bepaald door de corpsgrootte. In de schrijfkunst wordt de grootte van een letter aangegeven met de benaming corps. Het corps wordt aangeduid in punten. Hierbij is de grootte van de letter steeds gelijk aan de ruimte tussen de onderkant van de staartletter en de bovenzijde van een stokletter. Een staartletter is bijvoorbeeld de letter j of g. Een stokletter is bijvoorbeeld de letter f of l.
5. Zorg voor een compleet lettertype
Kies het lettertype voor jouw boek steeds op basis van een compleet lettertype. Wat wordt hiermee bedoeld? Een compleet lettertype is een lettertype dat bestaat uit zowel een cursieve, als een dikgedrukte variant. Verder zijn light, semi en extra bold opties ook van belang. Heeft het door jou gekozen lettertype deze keuzes niet, dan is het niet bruikbaar voor jouw boek. Je kunt in je boek namelijk niet variëren met lettertypes, wel met varianten binnen een lettertype. Dus hoe meer keuzes je hebt, hoe diverser je kunt werken.
6. Print enkele pagina’s uit op ware grootte
Je boek schrijf je digitaal, maar de digitale versie lees je niet op ware grootte. Het is daarom een goede tip om enkele pagina’s van je boek uit te printen op ware grootte. Dan weet je zeker dat het boek ook echt prettig leest. Let wel op bij het uitprinten dat de printer de pagina`s print op ware grootte. Meestal staat de printer standaard ingesteld op printen op schaal. Maar dat is niet wat je wilt. Bekijk dus voordat je print eerst de printerinstellingen en wijzig deze wanneer nodig.
7. Zoek informatie over de mogelijkheden binnen de typografie
Het is je nu wel opgevallen dat typografie best veel te bieden heeft. Een boek heeft baat bij een goed gekozen lettertype. De wereld van de lettertypes, de diverse opties en tips is uitgebreid. Het is daarom geen gek idee om je goed te verdiepen in de mogelijkheden die er zijn. Want hoe meer opties je kent, hoe beter je boek wordt ondersteund. En als je een boek gaat schrijven, wil je ook dat het een succes wordt. Het boek ‘De basis van typografie’ zou hierbij goed van pas kunnen komen. Uiteraard zijn er nog veel meer boeken verschenen over de diverse soorten lettertypes en hoe deze het beste worden toegepast. Deze zijn te vinden via bijvoorbeeld Bol.com.
Ben je een schrijver? Met deze tips kies je het beste lettertype >>>
8. Gebruik Adobe Typekit als bron
Adobe Typekit wordt door veel vormgeving bureaus gebruikt. Het is een software die is ontwikkeld door Adobe. Hierin vind je vrijwel alle lettertypes die bruikbaar zijn voor in je boek. Binnen deze applicatie kun je lettertypes zoeken, sorteren en gebruiken. Het voordeel van Adobe Typekit is dat de meeste grote vormgevers gebruik maken van deze applicatie of soortgelijk. Dat maakt dat een vormgever het gekozen lettertype meteen zal herkennen. Lettertypes zijn gemakkelijk uitwisselbaar en dat scheelt tijd en dus geld.
Ben je een lezer op een e-reader? Dan kun je meestal lettertypes aanpassen. Je leest hier meer over (refurbished) e-readers.
Een goed boek schrijven heeft dus ook te maken met de keuze van het lettertype. Hoe beter je nadenkt over de ondersteuning van het lettertype voor je verhaal, des te makkelijker het boek leest. En hoe fijner een boek leest, hoe beter een boek verkoopt!