Een boek uitgeven, hoe doe je dat? 5 gouden tips
Ben je een auteur of droom je van het uitgeven van je eigen boek? De meeste schrijvers in spe twijfelen over hoe ze het beste het boek kunnen uitgeven. Wil je ene boek uitgeven in eigen beheer of toch via een uitgeverij? Het voordeel van een uitgeverij is dat zij veel werk uit handen nemen. Daarnaast geven ze tips en aanwijzingen waar nodig. Uitgeven in eigen beheer is misschien iets spannender, maar absoluut de moeite waard.
Het grootste voordeel van zelf een boek uitgeven, is een grote besparing op de uitgaven. Maar het is wel belangrijk dat jouw boek, ook in eigen beheer, professioneel en mooi uitziet. De vormgeving bepaalt voor veel mensen of ze een boek willen lezen of niet. Een ander verschil is dat bij een uitgeverij jouw boek niet het enige boek is waar aandacht aan wordt besteed. Je bent een van de velen. Geef je je boek uit in eigen beheer, dan ligt de volledige focus op jouw boek. Hoe heerlijk is dat? Denk je na om jouw boek uit te geven in eigen beheer? Lees dan zeker de volgende 5 tips.
Ben je een schrijver? Lees onze tips voor schrijvers >>>
1. Zorg voor een mooie en professionele vormgeving
De uitstraling van een boek bepaalt of een lezer het boek oppakt om de samenvatting te lezen of niet. Als dat gebeurt, heb je als auteur al de eerste stap gewonnen. De vormgeving moet goed aansluiten bij het onderwerp, dat is belangrijk. De kaft moet de lezer verleiden om het boek te gaan lezen. De taak van een uitgever is vaak om mensen samen te brengen. Hij zoekt de beste vormgever, drukker en eindredacteur voor jouw boek.
Je hebt niet per se professionals nodig om een boek uit te geven. Maar zoek mensen in je omgeving die je kunnen helpen, daar waar je hulp nodig hebt. Houd er altijd rekening mee dat een goed boek door minstens 15 personen gelezen en beoordeeld moet worden, voordat het foutloos is. Dus doe wat je zelf kunt doen en voor de rest zoek je hulp in je omgeving. Lukt dat niet, schakel dan alsnog een professional in.
2. De mening van anderen is goud waard
Zeker wanneer het gaat om een boek, is de mening van anderen erg belangrijk. Een boek uitgeven doe je niet zomaar. Het is een intensief proces. En uiteraard wil je dat het boek slaagt, dat het goed verkoopt en dat je er aan kunt verdienen. Laat je boek dus door voldoende andere mensen lezen. Zeker voor de definitieve druk, zodat je nog aanpassingen kunt doen. En wanneer het boek eindelijk in de winkel ligt, is een goede reclame enorm belangrijk. Een boek verkoopt zichzelf meestal niet. Je zult bekendheid moeten geven aan je boek. Zorg dat mensen jouw boek actief promoten.
3. Wees je eigen journalist
Een boek moet dus gepromoot worden. Het is belangrijk dat mensen enerzijds weten dat je boek bestaat en anderzijds het ook willen kopen. Een boek is pas een succes als veel mensen het willen lezen. Promoot je boek daarom actief op social media. Er zijn veel mogelijkheden om je boek onder de aandacht te brengen. Het meest ideale scenario is, wanneer je boek terecht komt op het bureau van een journalist. Journalisten hebben de middelen om je boek groot en bekend te maken.
Ook via de traditionele wegen kun je jouw boek onder de aandacht brengen. Denk aan een artikeltje in de krant, een advertentie op bekende websites, via radio of zelfs via tv. Vind tevens de juiste timing om je boek te promoten. Wanneer je boek raakvlakken heeft met een bepaalde tijd van het jaar, is het zinvol om je boek niet eerder te promoten. Mensen kopen graag cadeaus die aansluiten bij het gevoel van dat moment. Speel daar handig op in!
4. Geef je boek gratis weg
Je boek gratis weggeven? Dat is natuurlijk niet wat je wilt. Maar een boek schrijven heeft alleen succes, wanneer mensen er over praten. En wanneer zijn mensen geneigd om iets onbekends en nieuws te lezen? Juist, wanneer het gratis is. Je zou dus een aantal pagina’s gratis op de verkoopsite kunnen zetten. Dat geeft lezers de kans om je boek te leren kennen. Je maakt ze nieuwsgierig en dat is goed. Ook kun je je boek in pdf versturen via een mailinglijst naar een geselecteerde groep mensen. Grote kans dat mensen minstens de eerste pagina’s lezen. Is je boek goed geschreven en trekt het de aandacht? Dan heb je al direct een groep lezers te pakken die gratis reclame zullen maken voor jouw boek. Probeer dus creatief te zijn en denk groot.
5. Maak gebruik van influencers of schrijf blogs
Een hele handige en snelle manier om je boek te promoten is door handig gebruik te maken van boekbloggers. Of zelfs booktubers. Boekbloggers zijn mensen die reviews schrijven over nieuwe boeken. Het is de ideale manier om op een positieve manier je boek onder de aandacht te brengen. Booktubers maken gebruik van YouTube om boeken te promoten. Ze maken een video en reviewen het boek door erover te vertellen en een mening te geven. Uiteraard kun je ook zelf blogs schrijven over je boek. Heb je een eigen website? Ideaal. Maak er goed gebruik van. Heb je zelf geen website, kijk dan in je vriendenkring of iemand een website heeft, waarop jij je blog kwijt kunt.
Boek uitgeven en schrijven
Een boek schrijven is pas het begin van een intensief traject. Nadat het verhaal op papier staat, ga je nadenken over de vormgeving. Dat is geen gemakkelijke klus. Maar wanneer je precies weet wat je wilt, heb je niet per se een uitgever nodig. Het bespaart je veel geld, wanneer je het boek in eigen beheer uitgeeft. Maar twijfel je ergens over, schakel dan altijd een professional in. Loop geen risico om veel geld en tijd te verliezen. Professionals weten wat ze doen. Maar een boek uitgeven in eigen beheer is absoluut mogelijk. Is het je droom om een boek te schrijven en zelf uit te geven? Ga ervoor, dan zal het zeker lukken!